vadsomhelst

Direktlänk till inlägg 24 januari 2012

Intressanta föreläsningar!

Av Åsa - 24 januari 2012 20:31

Hej vänner!
Har slutat stämpla och går nu på aktivitetsstöd. Sveriges sätt att få ned arbetslösheten! Men det är SÅ intressant! Har fått schema på olika föreläsningar jag ska gå på, två gånger i veckan. Första föreläsningen var för en vecka sen, förra tisdagen. Jag ska under tre dagar (förra tisdagen, idag och nästa tisdag) lyssna på en kille vid namn Niclas från Luleå. Tre fredagar (i fredags, på fredag och nästa fredag) ska jag lyssna på en kvinna från Skellefteå.


Första föreläsningen höll Niclas i. Den handlade om Kropp och Knopp. Vi pratade om stress, sömn, sjukdomar, depression, värk och smärta i vardagen. Han var väldigt kunnig och duktig på att prata.


Andra föreläsningen höll Monica i. En väldigt intressant Skellefteåbo att lyssna på! Väckte många utropstecken om positivt tänkande. Det finns inga problem! Alla problem går att lösa! Problem betyder på latin; PRO=FÖRE BLEM=LÖSNING, så problem blir FÖRE LÖSNING! Som exempel:
Barnen är hungriga och jag har ingen mat! Jag går och handlar!
Barnen är hungriga och jag har ingen mat och inga pengar! Jag pantar burkar och köper blodpudding!

Barnen är hungriga och jag har ingen mat och inga pengar och en restskatt på 60000! Jag ringer kronofogden och lyckas få en avbetalningsplan på sju år. Ingen trevlig lösning - men det kommer att gå, trots att det tar sju år!

Som ett annat exempel beskrev hon:
Jag ramlar här utanför - hur tänker jag? "Fy så hemskt! Redan dålig rygg och nu brytet ben. Gips i tre veckor!!" Eller tänker jag "Jag har i alla fall ett ben till så jag kan ju gå på kryckor! Och tre veckor vad är det - inte ens en månad!"

Under middagen hemma hann jag berätta "allt" som hon hade sagt! Jag var så imponerad! Maja hajjade ju naturligtvis direkt; "Mamma det är som - jag fick en pojke, men jag fick ett barn i alla fall"!

Monica väckte en del utropstecken och jag ser redan fram emot nästa träff på fredag!


Idag har jag varit på Niclas andra föreläsning. Mat och Prat. Mycket intressant. Vad stoppar vi i oss? Vi pratade om Kolhydrater, Proteiner, Fett, Omega 3, socker, energibalans, fettceller och äta nyttigt. Vi gick igenom olika dieter och viktminskning. Klart man vet hur och vad man ska äta, men alltid lär man sig nåt! Vet ni tex att Broccoli är mycket underskattat!  Ingen blogg är rolig utan bilder! Så här kommer dom:

Broccoli! Ät mer broccoli mina vänner! Både blomman och stjälken. Råa, gärna i en sallad! Kokar du dom gör kastrullen halva jobbet och det är inte kastrullen som ska ta hand om broccolin - det ska kroppen! 

Isbergssallad däremot är överskattat. In med mera roccola och spenat tex! Välj sallad som är mörk grön. Färgglada grönsaker som tex paprika. Fast jag hade ingen paprika i denna sallad....

Ojoj, finns så mycket att berätta om från föreläsningarna, men jag avrundar här.

Middagen idag blev i alla fall en god paj gjord av grillade kycklingfileér, grädde och chilisås. Men grönsallad till förstås! 

Och glöm nu för guds skull inte veckomyset. Tänd lite ljus framför tv:n även om det är tisdagkväll...

Dessa ljus står på våran pelletskamin i vardagsrummet. Det är ljuslyktor från IKEA för endast fem spänn styck!
Så billiga att man kan slösa med dom!

Ha en NICE kväll!!!

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 14 augusti 2012 22:35

Hej vänner! Fem dagar kvar och jag har värsta resfebern! Längtar SÅ till dess vi har landat och kan börja andas igen. Jag hatar att flyga! Här är inga fjärilar i magen. Vi talar kanadagäss..! Nästa gång jag talar om en resa - avbryt mej! Nä det här...

Av Åsa - 8 augusti 2012 11:19

Hej vänner! 11 dagar kvar och jag är SÅ beredd! Att planera och längta efter en resa - det är halva resan! Tror jag har det värre just nu än ett barn på julafton! Jihooooo!!! Vad jag vill iväg!!! To be continued.........

Av Åsa - 6 augusti 2012 22:39

Hej vänner!I morgon är det första arbetsdagen efter semestern och det känns faktiskt skönt. 13 dagar bara till Turkiet....Tänkte uppdatera er om utställningar som jag besökt i sommar! Wilda Inoffare i Älvsbyn - BIR och HPInternationella i Gälliv...

Av Åsa - 22 juli 2012 13:49

Hej vänner! Semestern fortsätter i regn och höst-rusk. Har inte varit den bästa sommaren, men det är skönt att veta att EN vecka är solsäkrad! 28 dagar kvar till en vecka i Side! Jihoooo!!! Måste bara visa mitt senaste inköp till kenneln: ett tr...

Av Åsa - 18 juli 2012 17:28

Har ju missat att meddela att jag blivit med hane! Har alltid sagt att jag inte ska blanda hane och tik, men nu är det gjort. Fick frågan om att köpa en hane och inte kunde jag säga nej! En superhärlig kille med en "intressant" stamtavla, som bli ett...

Ovido - Quiz & Flashcards