vadsomhelst

Alla inlägg under december 2009

Av Åsa - 29 december 2009 22:48

Hej vänner

Golvet är försenat pga skitsnöovädret efter kusten. Peter ska hämta det i morrn i Piteå istället. Sen åker vi upp till husvagn för att slippa vara i det här jäkla huset. Börjar vara rätt less nu..! Idag har jag varit hos mamma och lagat lite mat; sillsallad, jansson, stekt taco-köttfärs och gjort en pannkaka. Sen har vi varit och handlat ikväll. Lite folk faktiskt, kändes skönt att ha gjort bort nyårshandlandet. Synd bara att jag har ovarit på systemet för att köpa nå gott rödvin till oxfilén... Där kan det nog vara folkat!
Har bjudit svärmor och svärfar över nyår, och det verkar som att dom kommer! Jättekul! Alltid kul att folk kommer då man ber dom!!

Gott slut!!

Av Åsa - 28 december 2009 22:33

Hej Vänner!
Renoveringen fortsätter...
Tyvärr känns det som att det går åt fel håll... Visst blev taket klart igår men DET GÅR FÖR SAKTA!!! Idag har vi rivit ut golvet. Väntar nämligen att det nya golvet kommer imorgon. Och då ska det vara klart för att lägga in det. Sen ska det tapetseras. Men när det verkligen händer nåt blir vecka två då det nya köket kommer..! Så man får stoppa tillbaka allt som nu finns ÖVERALLT utspritt i hela huset! (Känns det som). Well, förhoppningsvis ska det vara värt allt besvär då allt är klart.


Golvet ute i snön... Adjöss golv!

Hej svejs till nästa gång!  

Av Åsa - 27 december 2009 20:04

Hej vänner

Den 27 december och äntligen är julen över! Känns det som. Här har det ju inte varit den största julstämningen med tanke på vårat kök...
Julafton firades hos Peters föräldrar som MYCKET SNÄLLT ryckte in och ordnade julafton. Vi hade ju bjudit hem dom och hans syster med familj, men svärmor förstod snabbt att det kanske går bättre att vara hos dom. Så nu ser vi fram emot nästa jul att få fira här hemma - förhoppningsvis med hög mysfaktor!

Här väntar vi vuxna på maten...
Söta Lina

Och här väntar barna på "tomten", eller kanske paketen..?    
Emmy är julfin!
Julen gick mycket bra, väldigt god mat som svärmor hade gjort!

Spelade ett spel som Anderssons fick. "När då då?", jag tyckte det skulle heta nåt annat men inte det. Det var roligt, tog lagom lång tid, gick att spela många spelare och kunde du inte så gick det lika bra att gissa!   
Och Bella var med..!
Juldagen firades hos min mamma och pappa. Mycket roligt att mamma är på benen igen! Och hon bjöd på lika god mat - här är en del av allt goda:

Maja och morfar tar för sig: 

Emmy och Maja hade sina mysjackor som dom fick på julafton:     
Min mamma, syster och dotter: 

Alla njuter av julmaten:     

Peter och jag, mätta och belåtna (ialla fall jag..!)
 
Idag har det gått i renoveringens tid:
Peter och Janne har monterat det VITA taket:


Jag har målat trappen ett varv. Ett återstår dock... 
 
Sen har överskåparna i köket tagits ned och kaklet har rivits bort:

 
Hemtrevligt?! NOT

Avslutar detta bildspel med en julklapp som jag är rätt nöjd med:
 
EN NY KLOCKA!! Sen fick jag ett par SNÖ-örhängen av EMMY! Jättefina!!
Men jag är även nöjd med två vinglas till Chateu-serien som jag samlar på! Och PENGARNA förståss..! Alltid passande... 
Ha det så himla bra i decemberkylan!        

Av Åsa - 17 december 2009 16:01

Hej vänner


Jag brukar alltid klä granen till Lucia. Min mormor dog nämligen den 13 december för fyra år sen. När hon levde fick jag ärva hennes julgransljus och julgranskulor.

Denna julen verkar inte bli som vanligt, med tanke att VI skulle ha den men fick vattenskada dessutom att mamma inte är frisk. Ibland blir inget som man tänkt...
Idag har Maja inte varit på skolan eftersom hon hade ont i huvudet och i halsen på morgonen. Så hon fick en idé om att granen skulle fram idag. Så jag har städat och hämtat alla tillbehör till granen.
Då Emmy kom hem börja vi klä den. I år beslutades att bara dom röda kulorna skulle få användas. Själv tycker jag om silver. Så nästa år blir granen full med silverkulor..!

Emmy var lite smått mallig då det är första året som hon når till TOPPEN på granen för att kunna klä den!

Här är det nå väldigt gamla julgranskulor. Små bokmärken i dom. Mycket fina.   Dessa glaspumlor är också väldigt fina tycker jag. Samma vad det gäller svamparna...
 
Lite blandat julgranspynt från mormor. Undra egentligen hur gamla dom är..?

Så här har det städats och dammats medan julmusiken har dånat ur stereon... Känner faktiskt lite julstämning..!
Däremot är det väligt kallt ute. -25 grader så det biter i skinnet då man går ut! Trots att det bara är fyra månader sen våran semester i Turkiet känns det som evigheter sen man badade i Medelhavet:

Njöt av kvällssolen på balkongen:

Torkade svett långt efter solen gått ned:


Drack paraplydrinkar vid pool-kanten:


Njöt varje sekund av familjen och trevligt sällskap:
 
Nej, fyra månader senare sitter man här i norrbotten och håller på frysa häcken av sig bara man kliver ut genom dörren..!


Nu ska jag gå till middagsgrytan! Puttrar köttsoppa på spisen - det enda min mamma verkar gilla nuförtiden. Så snart kommer gästerna!
Ha en skön kväll, tänd ljus och håll dej inne..!                   

Av Åsa - 16 december 2009 10:57

Hej vänner

Nu är det ett tag sen igen...
Såg just då jag loggade in att denna blogg skapades för precis ett år sen. På dagen!

Och vad har hänt sen sist..? Vi börjar med det nyaste får jag se hur mycket jag minns...


Igår var jag med min mamma igen på lass. Kräkningarna vill inte ge med sig och idag ska jag skjutsa henne igen då hon har tid på röntgen. Sen blir det ned på akuten och träffa läkaren. Igen...


I söndags tog vi grannarna och åkte till IKEA, Haparanda. Det var trevligt. Skulle egentligen inget ha men fyllde ialla fall en kärra full med lite av varje:

Nån julklapp, servetter och ljus, en rullgardin till förgården, grejor så att toan på vindan äntligen är klar..!
  
Toan är nu äntligen klar! Köpte hylla och korgar på IKEA. Stången och krokarna på väggen är från Beijer, krukorna från IKEA. Handlade även svarta handdukar och en hängare (som sitter till höger när man kommer in, syns inte på bilden) på IKEA. Den snygga spegeln hitta jag på Ö&B för 99 kr! Vilket klipp va`?

 
Efter IKEA gick vi 
in på Candy World... Ni vet, godisaffären..! Plockade litegrann i korgen. När vi kom till kassan och jag skulle betala kände jag att jag tappa hakan!

Åsa: "Vad...sa...du??"

Kassörskan: "406,50"
Utan att röra på en min! Men grannarna och Peter vek sig av skratt pga min reaktion så jag kunde ju inte heller hålla mig. Gapflabba framför kassaörskan. Godis för över 400!! Inte klokt. Och inte mycket kvar nu heller....


Under helgen hade frysen tjorvat litegrann. Och måndag var det ett faktum. Frysen var endast -1 grad. Så det var bara åka handla en ny. Tragist nog var den gamla köpt 060704. Bara 3½ år gammal!! Garantin hade gått ut 091104. Och det kändes RÄTT SÅ onödigt med tanke på vattenskadan i köket så här i december. Är det verligen sant att Gud straffar somliga två gånger..?


I helgen har det även varit buggtävling, Luciabuggen. Tyvärr tog jag bara filmkameran och glömde den "vanliga" kameran - så bilderna här är lånade från dansdraget.se

 
Albin och Maja in action...

Emmy och William i mitten. Lisa och Robin till höger, slutade trea i sin klass BBE. Grattis!

  
Dansadraget hade sex par som debuterade i BBE, däribland Albin och Maja. Tyvärr gick det inte nå bra för nån av debutanterna. Kämpa på!  

Maja och Albin gjorde sin debuttävling! Mycket spännande. De började mycket bra, men tyvärr kom i otakt vilket inte är bra.
Emmy och William hade nog sin sämsta tävling någonsin. Deras grupp hade slagits samman med en äldre grupp som dock dansade samma takt. Men jag tror att det hämmade dom litegrann. De dansade oangagerat kan man nog kalla det. Bara att ta nya tag! Erfarenheter lär!


Avslutar inlägget med Bella-bus! Hon älskar att vara ute.



Ha en bra dag!  

Ovido - Quiz & Flashcards